Leren voor de toets of voor jezelf?

“Jullie hebben allemaal….. een ONVOLDOENDE!”

Behalve jij. Want jij komt op maandag 5 juni naar het Filosofisch Café. In deze laatste editie voor de zomerstop denken we, samen met leerlingen van Het Stedelijk Gymnasium Nijmegen, na over de vraag: voor wie of wat leer je eigenlijk?

Het huidige onderwijssysteem staat bol van de toetsen. Het ene proefwerk is nog niet gemaakt of het volgende tentamen ligt alweer op de loer. Alles draait om presteren en cijfers. Handig, want daarmee kunnen we goed meten wie het goed doet en wie niet. Maar wat leren leerlingen daar eigenlijk van? En wie schiet daar eigenlijk iets mee op?

Uiteraard willen we dat leerlingen op school veel leren en zich ontwikkelen. Maar zijn al die meetmomenten daarvoor echt nodig? Of vormen ze eerder een ballast voor studenten en docenten. Werken cijfers motiverend? Of zijn er misschien betere manieren om het leerproces van leerlingen te stimuleren en te evalueren?

Kijk, denk en discussieer mee tijdens deze avond van het Filosofisch Café! Op maandag 5 juni om 20:00u in Café ’t Haantje (Daalseweg 19) in Nijmegen.

?

Spreker: Tamara van Woezik
Interviewer: leerlingen van Het Stedelijk Gymnasium
Muziek: leerlingen van Het Stedelijk Gymnasium

Tamara van Woezik is postdoctoraal onderzoekster bij de Radboud Docenten Academie. Zij deed haar master in de filosofie van de gedragswetenschappen. Nu doet zij onderzoek naar affectief leren en zelfgestuurd leren.

De leerlingen van Het Stedelijk Gymnasium staan centraal deze avond. Zij gaan, samen met Tamara en het publiek, op onderzoek naar het antwoord op de vraag voor wie of wat mensen leren.