Barbie: oprecht feminisme?

Of commercie in een roze jasje?

Twee films waren deze zomer razend populair: Oppenheimer en …. Barbie!

Deze beroemde pop staat symbool voor de ideale vrouw. Ze is knap, sterk en kan worden wat ze maar wil. In de film reist Barbie van Barbieland naar ‘de echte wereld’ waarin mannen de scepter zwaaien. Het feminisme botst met het patriarchaat.

Critici prijzen de film om het feministische bewustzijn dat zij wekt. Maar is dat terecht? Dorien van Linge zag de film en was, net als Petri van B&B vol liefde, meteen helemaal niet blij. Centraal staan namelijk Barbie en Ken. Twee witte, slanke, cis, hetero mensen. Er komen personages van kleur voor in de film, maar zij spelen een ondergeschikte rol. En – spoiler alert! – op het einde gaat Barbie niet solliciteren, maar naar de gynaecoloog. De film idealiseert daarmee het moederschap.

Dit is volgens Dorien geen wenselijke vorm van feminisme. Maar gewiekste reclame voor Mattel. Commerciële popcultuur, gegoten in een roze jasje.

Kijk, denk en discussieer mee tijdens deze avond van het Filosofisch Café. Op maandag 2 oktober om 20:00u in Café ’t Haantje (Daalseweg 19) in Nijmegen.

Come on Barbie, let’s go party!

?

Spreker: Dorien van Linge
Interviewer: Carli Coenen
Muziek: Bastiaan Siemerink

Dorien van Linge is journalist en schrijver. Ze studeerde sociologie met een specialisatie in genderstudies in Amsterdam en New York. Ze schreef het boek Feminist fataal en werkt als DJ.

Carli Coenen is filosoof, programmamaker en oud-redactielid van het Filosofisch Café. Haar specialisatie is het thema persoonlijke integriteit.